tirsdag den 22. november 2011

Fag, kurser, klasser, moduler

Mit flotte, hjemmelavede skema
Her lyser spotlightet hver torsdag morgen på mig til HY311 tutorial

Tænkte at jeg ville fortælle jer lidt om hvilke kurser jeg følger herovre. Her kalder de det moduler. Det går de meget op i.... Men jeg læser som bekendt historie herovre, og med fra RUC havde jeg nogle faglige betingelser, som mine kurser herovre skulle opfylde. Bl.a. skal kurserne omhandle begivenheder, der foregår i Europa/verden (og dermed ikke Danmark) og derudover skal de behandle perioder før 1750. Det er næsten lykkedes mig at opfylde kravene.
Alle kurser er på tre undervisningstimer om ugen. Dvs. jeg har 12 i alt - stor forandring fra de fire jeg er vant til at have i Danmark. En undervisningstime her varer 50min. Den starter 5 min over hel og slutter 5 min i hel. Dermed burde de studerende teknisk set have mulighed for at komme fra en time til anden på de 10 min. Men hvis man skal fra South campus til North campus kan 10 min altså godt være i underkanten.

HY288 World History A
Helt basal verdenshistorie. Vi startede ved de første mennesker på jorden og slutter når vi når til 1800-tallet. Lige nu har vi om Silkevejene. HY288 (vi bruger som regel talkoderne for kurserne i daglig tale, da de er nemmere at huske) har jeg om fredagen, og er faktisk blevet et af mine yndlingskurser, da vores lærer er meget afslappet omkring det hele - og derudover er det et skønt afbræk fra irsk historie.

HY324 Social and Cultural Changes in the 17th Century
Udelukkende irsk 1600-tals historie. Det her kursus trækker lidt tænder, men prøver at følge med så godt jeg kan fordi min underviser er sød til at hjælpe og meget opmærksom på mig og den anden udvekslingsstuderende, der er på kurset. Men han er utroligt kedelig at høre på og desuden helt vild med at få os til at læse originale kilder (tekster) fra perioden og analysere dem, hvilket er helt fair. Det er jo en væsentlig del af arbejdet som historiker, men jeg finder det svært nok med danske tekster, så er ved at stå helt af på de irske.

HY503 Ireland 1603-1800
Det her kursus behandler mange af de samme emner og begivenheder som HY324 - men det synes jeg egentlig kun har været rart. Det har givet mig en idé om hvor meget jeg egentlig har lært og forstået, og min underviser er alletiders. Han er en virkelig god formidler og gør rent faktisk historie sjovt og indlevende, hvilket ellers ikke er noget historikere har for vane. Vi er kun ni på kurset, da det er et higher diploma kursus (ved faktisk ikke helt præcist hvad higher diploma går ud på), men det er bare et ekstra incitament til at komme til undervisning og være forberedt.

HY311 Ireland in the modern world
Irsk historie fra 1800 og frem. De to af undervisningstimerne foregår i et stort auditorium, så der er plads til alle 250 studerende. Den sidste time er en tutorial, hvor vi kun er 16. Her gennemgår vi en tekst der omhandler et af de emner vi har haft forelæsning om. Min tutor er så helt tilfældigvis også ham der står for kurset, dvs. ham der har de store forelæsninger. Han har desuden fået den idé at jeg skal skrive speciale om Nordirland, og udvælger mig gerne 3-4 gange i løbet af en tutorial til at svare på spørgsmål. Uretfærdigt. Især de gange hvor jeg er uforberedt. Men har på fornemmelsen, at han gør det fordi han ser et eller andet lys i mig. Enten det, eller også er han Irlands svar på lektor Blomme....


A little info on the modules I'm attending here at NUIM. To boring to translate. But the titles should be self-explanatory.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar